Hoppa till innehåll

Holistisk kommunikation

  • start
  • portfolio
  • kontakt

Läsa mer 1

Läsa mer?

Målgruppsanpassad kommunikation

Målgrupper-2

Bang on Target!

Texter för bättre användarupplevelser

Användarupplevelser-2

Ja, mer upplevelser!

Mikrocopy – små texter som har stor betydelse

mikrocopy-white-box

Även små ord kan göra mycket.

Holistisk kommunikation @ Instagram

Even a shopping list can be transformed into a pleasant information experience! Use vertical lists & group your information in suitable chunks for better overview. Believe it or not, but it also works in contexs beyond shopping lists.
Placera det viktigaste eller mest användbara innehållet högst upp på sidan i gränssnittet. För många av oss är det kanske en självklarhet? Men kanske är det färre av oss som vet att vi scannar av en sida i ett slags F-mönster, och att vi i regel struntar i vad som finns där nere till höger? 🖥 Forskning i läsbeteende på skärm har gett fler intressanta fynd. Lite mer sånt kommer förpackat i tips i framtida poster här 📦📦📦
Små magiska streck kan vara avgörande för att lyfta en text. Vet du vad som skiljer så kallat ”tankstreck” från ”bindestreck”? Här kommer en snabb och ytlig redogörelse med ambitionen att inspirera till mer medvetna och snyggare texter – och kanske en uppstreckning i språkbruk som annars skulle vara fläckat med små aviga bindestreck.
RUBRIKER – viktiga vänner som hjälper dina användare med orientering och navigering. Även på en suddig bild ser du hur rubrikerna bidrar till att ge texten en struktur genom att tydligt markera olika sektioner. Enkelt för ögat att snabbt hoppa mellan rubrikerna för att få en överblick och ett hum om vad innehållet handlar om 🕶 Texten på den här bilden kommer från en webbplats som jag har gjort copyn till. Inga konstigheter och inget märkvärdigt med min copy här – bara ett exempel på hur text kan struktureras på ett tydligt och lättillgängligt sätt. Sätter du rubriker för att hjälpa dina användare och därigenom ge dem en bättre upplevelse?
Semikolon kan vara en knepig kompis. Här är lite snabba tips för den som vill göra semikolonkarriär ;)
Varför inte hjälpa dina användare/läsare på traven med genomtänkt gruppering av copy, textfält, knappar osv?

© 2017–2019 | Holistisk kommunikation STHLM

Skapa en webbplats eller blogg på WordPress.com
Avbryt
Integritet och cookies: Den här webbplatsen använder cookies. Genom att fortsätta använda den här webbplatsen godkänner du deras användning.
Om du vill veta mer, inklusive hur du kontrollerar cookies, se: Cookie-policy